Cmentarz Parafialny w Krzepicach

Regulamin

 

Regulamin cmentarza parafialnego przy Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Jakuba Apostoła w Krzepicach

 

§ 1 Podmioty

  1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

·         cmentarzu – rozumie się przez to cmentarz parafialny;

·         Zarządcy cmentarza – rozumie się przez to Proboszcza Parafii;

·         Dysponencie grobu – rozumie się przez to założyciela grobu lub inną osobę uprawnioną do podejmowania decyzji dotyczących danego grobu.

 

§ 2 Zarządca cmentarza

  1. Właścicielem cmentarza jest Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Jakuba Apostoła w Krzepicach.
  2. Do kompetencji Zarządcy cmentarza należy prowadzenie spraw formalno – organizacyjnych, tj. ustalanie miejsca pochówku, pobieranie opłat administracyjnych na rzecz Parafii oraz innych opłat przewidzianych Regulaminem, wykonywanie innych spraw związanych z działalnością cmentarza oraz dotyczących przestrzegania niniejszego regulaminu.
  3. Zarządca cmentarza prowadzi: księgę osób pochowanych na cmentarzu, księgę grobów i księgę cmentarną.
  4. W księdze grobów należy zapisać dane osoby opiekującej się grobem i uprawnionej do dysponowania miejscem pochówku. Tylko ta osoba może podejmować decyzję o nowym wykorzystaniu grobu i może tym miejscem pochówku dysponować. W celu uniknięcia ewentualnych sporów dotyczących dysponowania grobem, o każdej zmianie takiej osoby winien być powiadomiony Zarządca cmentarza.

 

§ 3 Cmentarz

  1. Cmentarz jest obiektem użyteczności publicznej.
  2. Cmentarz jest miejscem świętym, przeznaczonym do chowania zmarłych.
  3. Cmentarz dostępny jest codziennie od godz. 700 do zmroku, z wyjątkiem Dnia Wszystkich Świętych oraz Dnia Zadusznego, w tych dniach cmentarz dostępny jest całą dobę. Przebywanie na cmentarzu w innym czasie jest zabronione.
  4. Cmentarz jest ubezpieczony przez parafię w zakresie OC. Nie dotyczy to ubezpieczenia nagrobków lub grobów murowanych, które można ubezpieczyć we własnym zakresie od dewastacji lub kradzieży.

 

§ 4 Korzystanie z cmentarza

  1. Osoby przebywające na cmentarzu zobowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym, dbania o porządek i czystość na terenie całego cmentarza.
  2. Na terenie cmentarza zabrania się wprowadzania zwierząt z wyjątkiem psów przewodników.
  3. Każdorazowo należy uzgodnić z Zarządcą cmentarza:

·         usytuowanie miejsca pochówku,

·         urządzenie miejsca pochówku, w szczególności budowy (w tym montażu i demontażu) części ziemnej lub naziemnej miejsca pochówku, jak też na zagospodarowanie otoczenia grobu,

·         wjeżdżanie pojazdów na teren cmentarza,

·         wykonanie robót lub usług, w szczególności: usług pogrzebowych, w tym ekshumacji, robót lub usług cmentarnych w tym kamieniarskich,

·         ustawianie ławeczek,

·         zgłaszać Zarządcy cmentarza wszelkie przypadki kradzieży, zniszczenia i dewastacji obiektów, urządzeń i infrastruktury cmentarnej, zieleni, nagrobków czy ich dekoracji oraz innych przedmiotów znajdujących się na terenie cmentarza.

  1. Nie zezwala się, bez zgody Zarządcy cmentarza, na wjazd pojazdami mechanicznymi na teren cmentarza. Prawo wjazdu na teren cmentarza bez uzyskania zgody Zarządcy mają pojazdy: Właściciela, Zarządcy cmentarza, podmiotów wykonujących roboty lub usługi zlecone przez Zarządcę, pojazdy służb komunalnych (wywóz śmieci), Policji, Straży Miejskiej, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej, Prokuratury, Inspekcji Sanitarnej.
  2. Odpady i śmieci należy składować w miejscach do tego wyznaczonych. Zabrania się składowania tam śmieci pochodzących spoza cmentarza.
  3. Na terenie cmentarza zabrania się działalności handlowej i wszelkich innych czynności naruszających powagę tego miejsca.

 

§ 5 Pochówek

  1. Na cmentarzu parafialnym urządza się:

·         groby ziemne: jednomiejscowe, dwumiejscowe i dziecięce,

·         groby murowane w postaci grobowca: dwumiejscowe, czteromiejscowe i sześciomiejscowe,

·         groby urnowe.

  1. Pochówek katolika winien być dokonany z zachowaniem obowiązujących obrzędów pogrzebu katolickiego.
  2. Przy zgłaszaniu pochówku rodzina zmarłego obowiązana jest uzgodnić z Zarządcą cmentarza wybór firmy pogrzebowej.
  3. Dysponent grobu zobowiązany jest powiadomić Zarządcę cmentarza o zamiarze postawienia nagrobka i przedstawić jego projekt.
  4. Postawienie nagrobka lub grobu murowanego może nastąpić tylko po uprzedniej akceptacji jego projektu przez Zarządcę cmentarza.
  5. Osoba mająca zamiar postawienia nagrobka musi okazać się z pisemną zgodą osoby sprawującej opiekę nad mogiłą.
  6. Dysponowanie grobem może być dokonane wyłącznie za zgodą osoby opiekującej się danym miejscem pochówku.
  7. Usytuowanie grobu musi być zgodne z planem zagospodarowania cmentarza i każdorazowo wyznaczane przez Zarządcę cmentarza.
  8. Na grobach można budować i utrzymywać nagrobki  o wymiarach nieprzekraczających granic powierzchni grobu.
  9. W przypadku nie zastosowania się do wymogów, Zarządca cmentarza może żądać przebudowy nagrobka na wyłączny koszt Dysponenta grobu.
  10. Wszystkie groby muszą być oznaczone tabliczką nekrologową z podaniem imienia, nazwiska i daty zgonu zmarłego.
  11. Oznakowanie winno być wykonane w sposób trwały, czytelny i ustawione w miejscu widocznym na grobie.
  12. Oznakowanie grobu należy do jego Dysponenta.
  13. Obowiązek utrzymania czystości i porządku na grobie i w jego otoczeniu spoczywa na Dysponencie grobu.
  14. Opłatę administracyjną uiszcza się przy zgłoszeniu pochówku w Kancelarii Parafialnej.

 

§ 6 Opłaty

  1. Opłaty za korzystanie z cmentarza parafialnego pobierane są przez Zarządcę cmentarza.
  2. Dowodem użytkowania grobu jest dowód wpłaty wystawiony przez Zarządcę cmentarza, a w przypadku braku stosownego potwierdzenia zapis w księdze grobów o wniesieniu takiej opłaty. Brak jakiegokolwiek potwierdzenia wniesienia opłaty, świadczy o braku wniesienia takiej opłaty.
  3. Opłaty administracyjne pobierane są na okres 20 lat. Po ich upływie opłata może być przez Dysponenta grobu wznowiona na dalszy okres 20 lat.
  4. Zarządca cmentarza nie ma obowiązku powiadamiania Dysponentów grobu o terminie upływu ważności uprawnień do grobu.
  5. W przypadku nieprolongowania opłaty za grób na kolejny okres, dotychczasowy Dysponent grobu zobowiązany jest do niezwłocznego, lecz nie dłużej niż do 1 roku, usunięcia wszystkich elementów nagrobka własnym staraniem i na własny koszt. Jeżeli nie zostaną one usunięte, czynności te zostaną wykonane przez Zarządcę cmentarza, który przejmie wszystkie elementy nagrobka na pokrycie kosztów prac likwidacyjnych.
  6. Likwidacja grobu winna być poprzedzona informacją umieszczoną przez Zarządcę cmentarza na grobie oraz tablicy informacyjnej znajdującej się na terenie cmentarza, na co najmniej 6 miesięcy przed terminem likwidacji.
  7. Zwłoki ekshumowane i następnie chowane w innym grobie traktowane są jako nowy pochówek.
  8. Po 20 latach od dnia pochówku grób może ulec likwidacji, o ile nie została złożona opłata na okres kolejnych 20 lat.
  9. Termin dalszego istnienia grobu może zostać przedłużony w Kancelarii Parafialnym przez złożenie pisemnego oświadczenia osoby opiekującej się danym grobem i uiszczeniu stosownej opłaty, co najmniej pół roku przed upływem 20 lat.

 

§ 7 Prace na cmentarzu

  1. Na wszelkie prace prowadzone na cmentarzu należy uzyskać zgodę Zarządcy cmentarza. W szczególności dotyczy to: pogrzebu, postawienia nagrobka, remontu nagrobka, stawiania trwałych elementów zdobniczych przy grobie, ekshumacji zwłok lub przeniesienia ich do innego grobu. Wykonywanie prac na terenie cmentarza dopuszczalne jest wyłącznie po pisemnej akceptacji warunków ich prowadzenia ustalonych przez Zarządcę cmentarza.
  2. Podczas korzystania z obiektów i urządzeń cmentarnych, poruszania się pojazdami po terenie cmentarza, czy wykonywania robót lub usług należy:

·         nie zakłócać powagi miejsca i trwających ceremonii pogrzebowych,

·         nie narażać na niebezpieczeństwo innych osób przebywających na cmentarzu, nie zanieczyszczać i nie niszczyć obiektów, urządzeń cmentarnych, nagrobków i pomników, jak też ich otoczenia,

·         nie zastawiać wjazdów, bram, furtek oraz dróg, przejść i otoczenia grobów,

  1. Parafia ma prawo pobierania opłat od firm pogrzebowych wykonujących swoją działalność na terenie cmentarza za korzystanie z narzędzi, sprzętów lub urządzeń należących do parafii.

 

 Regulamin świadczen usług eletkronicznych

up